torsdag den 5. marts 2015

Farverne tiltrak

En tur til Aarhus og et visit hos Søstrene Grene,
 endte med at jeg er blevet karkludestrikker.
Tre klude fik jeg strikket i aftes. Det var ganske hyggeligt.
Især fordi jeg lige "opfandt" mønstret hen ad vejen.

FAKTABOKS:

OPSKRIFT:
Garn: 
Cotton Yarn fra Anna og Clara
Pind: 
3 1/2. 
Hæklenål til fastmaskekant: 
2 1/2.
Størrelse:
ca. 22 cm på begge led inden vask og udspænding.
Forbrug pr. klud: 
22 gram. 
Dvs du kan få to klude pr. nøgle. 
Det giver en pris på 6,00 kr. pr. klud. 
1. klud.
Slå 49 masker op
Første pind strikkes ret.
Herefter mønster:
1. pind:  1 ret, 1 vrang
2. pind: ret pinden ud
3. pind: 1 vrang, 1 ret
4. pind: ret pinden ud
Gentag pind 1 til 4 indtil kluden er kvadratisk 
Luk af i ret. 
Hækl en omgang fastmasker i en anden farve
2. klud:
Slå 48 masker op
Første pind strikkes ret
Herefter mønster:
1. pind: 2 ret, 2 vrang
2. og 3. pind: ret over ret, vrang over vrang
4. pind: ret
5. pind: 2 vrang, 2 ret
6. og 7. pind: vrang over vrang, ret over ret
8. pind: ret
Gentag pind 1 til 8 indtil kluden er kvadratisk.
Luk af i ret.
Hækl en omgang fastmasker i en anden farve

3. klud:
Slå 49 masker op
Første pind strikkes ret
Herefter mønster:
1. pind: 3 ret, 3 vrang pinden ud 
(det betyder ikke noget at man ikke ender med 3 masker i ret eller vrang)
2. pind og de efterfølgende indtil der i begyndelsen igen er 3 retmasker: Forskub 1 maske
Herefter forskubber man 1 maske til den anden side indtil der igen er 3 retmasker i begyndelsen af pinden.
Fortsæt indtil kluden er kvadratisk.
Luk af i ret.
Hækl en omgang fastmasker i en anden farve.
________________
Nu skal kludene ligge og hygge sig i koldt vand i 24 timer inden jeg vasker dem. 
Så suger de bedre.



19 kommentarer:

  1. Tak for tippet med det kolde vand. Jeg har hæklet et par håndklæder og skulle lige til at putte dem i vaskemaskinen, men nu kommer de i blød først.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme GiSP. Du skal også gøre det ved købehåndklæder/viskestykker.

      Slet
    2. Og hvis man så også hælder lidt eddike i vandet, binder det farven.
      Blandingsforholdet er ca 1 del eddike per 3 dele vand

      Slet
  2. Tak for tippet med koldt vand. Jeg strikker håndklæder, så det vil jeg prøve næste gang, jeg er færdigt med et. Dine karklude er søde, hvis man kan bruge det ord om karklude ;-) Det er dejlige farver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Madam Sand. Jeg er vældig spændt på at få dem i brug. Jeg har aldrig ejet en hjemmestrikket karklud før:o))

      Slet
  3. Jeg har en masse af sådanne fine små håndstrikket dog er de her i huset vaskeklude. Det var min næsten blinde mormor der elsket at strikke som strikket dem til mig. Jeg elsker den hver og en....
    Dine er fine i farven og med forskellige mønster dejligt. Jeg selv har lige strikket et par stykker i dobbel garn tænkte karklude men de er en gave så modtageren må jo selv bestemme om hun vil bruge dem til det ene eller det andet

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt at have sådan et smukt mindedes sin mormor...
      Ja vaskeklude vil de også være fine til er jeg sikker på..

      Slet
  4. Jeg må en tur forbi søstrene i morgen og se om de har fået nye farver i "min" butik, de har været lidt triste her på det sidste.
    Måske sku jeg prøve at hakke et mini håndklæde for at afprøve alle hakke teknikerne
    Ses vi til garnstafet ?

    SvarSlet
    Svar
    1. I Aarhus var hylderne lige fyldt op, så mon ikke også din har fået nye forsyninger..
      Jeg kommer desværre ikke til Garnstafet Helle. Jeg er i Portugal på det tidspunkt...

      Slet
  5. Tre på en aften, - det var godt nok kvikt. Jeg kan heller ikke stå for de skønne farver. De fleste af mine karklude er nu hæklet, - det synes jeg går hurtigere. De er både fine og gode i brug.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville ikke nå en hel på en aften hvis jeg hæklede Eva;))))).
      Det tager mig ca to timer pr klud;)

      Slet
  6. Også tak for tippet om det kolde vand herfra :) Jeg har for et par år siden strikket en del af sådanne klude, men jeg bruger dem som "engangs" håndklæder til mine gæster, så de pryder på badeværelset.

    Jeg må vist afsted efter mere garn :)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det kludestrik kan bruges på mange måder:)

      Slet
  7. Det var da nogle totalt skønne farver. Jeg kommer straks til også at tænke sommertop .. :o)

    SvarSlet
  8. Jeg ville have forsvoret at jeg kunne finde på at strikke karklude, men nu sidder jeg skisme godt nok her og får lyst til at gøre det alligevel :-D De er meget meget søde Ulla!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har på det nærmeste hånet folk når de strikkede dem... Nu bidder jeg i græsset af skam over det og hygger mig med kludenen når jeg trænger til afbræk i andet strik...

      Slet
  9. Hejsa
    Er ikke så dreven i at strikke så, hvad betyder at forskubbe en maske?

    SvarSlet
  10. Hejsa
    Er ikke så dreven i at strikke så, hvad betyder at forskubbe en maske?

    SvarSlet