fredag den 8. august 2014

Striber til Sigurd

Ind imellem de to store strikkeprojekter jeg har i gang, har jeg brug for at strikke småt.
Naboens Sigurd er den glade modtager når jeg får de lyster.
Denne gang blev det til en lille hurtig vest som jeg strikkede hen over sidste weekend.
Jeg har længe haft øje til  Cirka som Liselotte har designet, så valget var let. 
 Opskriften var lige til at gå til, men som ofte før ville mit hoved og pinde noget andet end bare at følge det der står. 
Jeg havde besluttet mig for at vesten skulle være i glatstrikning og med striber.
Da vrangpinde ikke er noget jeg gider hvis jeg kan slippe, valgte jeg at strikke rundt i stedet for at starte med forstykket som der stod i opskriften.
Jeg lavede falsk sidesøm med et par vrangmasker.
Herefter tænkte jeg at jeg ville gøre som der stod i opskriften, men der skulle jeg måske have læst den igennem først. Det er jeg slem til ikke at gøre.
I hvert fald fik jeg kam til mit hår, for Liselotte har designet vesten så den skal strikkes ud i et. Først forstykke, videre op over skulderne og til slut ryg. 
Det kunne jeg jo ikke gøre når jeg havde strikket på rundpind, så jeg delte arbejdet ved ærmegab og strikkede ryg og forstykke for sig.
Maskeantal, mål osv. brugte jeg fra opskriften.
Da jeg nåede til skulderne strikkede jeg på ryggen en strib mere end forstykket,
for at få skuldersømmen til at være så usynlig som muligt.
Sluttelig fik vesten en knap fra kagedåsen.
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
med ændringer som beskrevet overfor
 
PIND:
3 ½
 
GARN:
i farverne
 Bregnen/45 og Andeæg/44
Ialt 48 gram
 
PRIS:
Lige under 15 kr.
 
STØRRELSE:
I omegnen af 1 ½ år.
Efter vask: Bredde 25 cm, længde 32 cm
 
BEMÆRKNINGER:
Jeg vaskede vesten ved 40 grader finvask. Det var en tanketorsk. Jeg plejer at vaske ved 30 grader uldvask. 
Det gik godt.  
Garnet kan sagtens bære det, men man skal være opmærksom på, at når ulden bliver vasket på den måde,
sætter den sig og derved bliver strikken mindre.

6 kommentarer:

  1. Den er så fin - og sikke gode de to farver er sammen... :)

    SvarSlet
  2. Sød lille vest. Og dejligt med små procekt. Imellem de store. Godt vi kender nogle der har små børn. 😜

    SvarSlet
    Svar
    1. Små projekter kan jeg slet ikke undvære Anne Marie..

      Slet
  3. Det er nogle rigtig skønne farver, jeg er sikker på Sigurd bliver glad

    SvarSlet