mandag den 16. juni 2014

Sommercardigan lige efter mit hoved (og krop)

Jeg har manglet en lille cardigan til at have på over mine sommerkjoler hvis der skulle komme en kølig vind.
Det gør der jo ind imellem, selv om sommeren indtil videre har vist sig fra sin aller skønneste side.
Jeg har strikket den oppefra og ned i glatstrikning og med raglan.
Jeg har lavet brede ribkanter forneden og på ærmerne
og lidt smallere på hals- og belægningskanter.
Som vanligt har jeg strikket rundt og derefter brugt hækle/klippe metoden. Hvorfor strikke vrangmasker når man kan slippe er mit motto.
Andre elsker vrangmasker. Sådan er vi så forskellige.
Jeg "kom til" at tilsætte en orange silketråd da jeg skulle hækle. Det betød så at knapperne blev syet i med orange tråd, 
med undtagelse af den øverste der fik en grøn og det fordi jeg lige skulle se hvordan det så ud med et lille broderi på ryggen.
Jeg har lavet en firkant i maskesting. Broderet med to tråde silke.
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
Det ville ikke være korrekt at skrive at jeg har brugt opskriften på Peasy til min cardigan,
Halskanten er dog begyndt som Peasy med vendemasker for at få nakken højere end forstykkerne. 
Derefter er det mit hoved og ikke mindst krop der har bestemt resten.
Som jeg skrev tidligere har jeg strikket den topdown og på rundpind. Midtermasken ned foran har jeg strikket vrang.
Det er ikke nødvendigt at gøre. Jeg synes bare det er nemmere at ramme de rigtige masker når man skal hækle kanten bagefter.
 
Hækle/klippe metoden kan nærstuderes HER.
 
PIND:
 
GARN:
En lækker kvalitet jeg tog med hjem da jeg var i Gug i begyndelsen af maj.
Jeg aner ikke hvad den indeholder. Men cashmere er der helt sikkert i.
Jeg kalder den min Kælegarn og jeg har brugt 175 gram.
 
 

26 kommentarer:

  1. Sjovt de sidste to trøjer har jeg haft plan om en firkant på ryggen, men det blev ikke rigtig til noget ;0) din er super fin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går ike altid som præsten befaler... Jeg havde ikke planer om firkanten:)

      Slet
  2. Fin detalje med firkanten på ryggen. Jeg er vild med din kælegarns trøje. 😊

    SvarSlet
  3. Så smuk og med et fint touch med det gul og grønne :-)

    SvarSlet
  4. Ih den ser godt ud - og helt genialt med den orange tråd. Broderiet på ryggen er prikken over i'et :o)

    SvarSlet
  5. Sikke et mesterværk. Smukt i gråt med farvede detaljer.

    SvarSlet
  6. Meget smuk cardigan. Det bliver sikket en yndling!
    En god tirsdag ønsker
    Ursula

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på det bliver en yndling Ursula.

      Slet
  7. Dejlig klassisk strik med et lille Ulla tvist, super lækker - lige til en dejlig sommeraften.

    SvarSlet
  8. Flott jakke ! Og med fine detaljer. Den inspirerer.

    Hilsen TrineA

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Trine. Jeg bliver så glad når jeg kan inspirere:)

      Slet
  9. Superanvendelig, enkel, elegant cardi med overraskende detaljer i steek og på ryggen. Lige det twist, der gør den personlig og spændende!

    SvarSlet
  10. Skønne trøje du har strikket dig. Er pjattet med dit broderi på ryggen :)

    SvarSlet
  11. En skøn klassiker med et tvist, den er virkelig blevet skøn, tror den kommer til at være helt perfekt sådan en små kølig sommeraften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har allerede indviet den Gitte og den er altså bare dejlig.

      Slet
  12. Rigtig fin med det orange "indslag" :o)

    SvarSlet