mandag den 6. januar 2014

Høstjakken er klar til at blive luftet

 
 
En rigtig efterårsjakke er det blevet til. Lækker og varm.
At kalenderen viser vinter og ikke efterår er en helt anden snak. Vejret arter sig såmænd som om det er efterår.
Regn i stedet for sne og temperaturer omkring de 10 grader.
 
Jeg er sikker på jakken vil blive brugt flittigt i bilen eller når der lige skal luftes hund eller hentes noget i en af staldene.
Prikken over iét er at mit rosa halsrør er helt perfekt til den. Det er selvfølgelig også samme farve silk/mohair der er brugt til begge.

Jakken er designet helt uden lukning og derfor fandt jeg min smukke sjalsnål frem.
Et bælte i taljen vil også være en god måde at holde den sammen på. Ellers får den bare lov at hænge løs.
Jeg har nydt at strikke jakken. Det går hurtigt på de tykke pinde. Et ærme tager feks. ikke længere tid at strikke end det tager håndbolddrengene at spille en kamp.
Jakken er helt enkel. Den er strikket oppefra og ned med raglan. Forstykkerne er i retstrikning og ærmer og ryg i glatstrikning.
Den glatstrikkede kant forneden er afsluttet med en I-Cord. Den afslutning har jeg også valgt på ærmerne.

Også de glatstrikkede masker i halskanten fik samme behandling. Den skulle slet ikke have en afslutning. Det synes jeg så sjusket ud.
Jeg har også lavet I-Cord ned langs forstykkerne, som jeg gjorde på Lone´s Kashmir.
 
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
 
STØRRELSE:
XL
 
GARN:
400 gram brun Cashmere-Silke-Uld
90 gram Blackhill-Tweed Me Please (den tynde)
190 gram  rosa/00 Blackhill Silk/Mohair
De tre tråde er strikket sammen til en lækkerbisken af en blanding
Ialt 680 gram
købt hos Kenneth i Gug
 
PIND
6
 
BEMÆRKNINGER/ÆNDRINGER:
Jeg har lavet jakken god lang. Godt ned på lårene. Det passer til den synes jeg og i hvert fald passer det mig at den er så lang.
I-cord ved hals, forstykker og ærmekanter har jeg skrevet om længere oppe.
 

39 kommentarer:

  1. Finish og farvespil... Det er bare blevet en skøn jakke. Din fine sjalsnål er lige prikken over i'et!
    Jeg nyder altså, at vi har varm vinter uden trafikale udfordringer af betydning!!! Kigger til alle de små skud på vej op mellem efterårsløvet, som vi bare lod ligge.
    Håber ,der kun kommer kortvarige vinterlignende perioder....

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tænkte så sent som i dag da jeg var på landevejen at det var godt det var regn der kom i stedet for sne.

      Slet
  2. Uha endnu en lækkerbidsken fra dine pinde, jeg kan godt forstå du valgte at lave den længere

    SvarSlet
  3. Hvor er den skøn - helt igennem :) også lige en længde der ville passe min kolde rumpe ;0))

    SvarSlet
    Svar
    1. Min rumpe er også tilfreds kan du tro;)

      Slet
  4. Den er blevet super flot og ser yderst lækker og lun ud :)
    Den skal nok blive et hit :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg sikker på den gør Marianne.

      Slet
  5. Godt Nytår, Ulla
    Hvor er den blevet lækker, god ide at du har strikket den længere!

    SvarSlet
  6. Det er bare så flot. Det der Blackhill Tweed kunne jeg rigtig godt tænke mig noget af. Men jeg sprugte for nogen tid siden om Garnudsalg ville sende til Grønland. Og han svarede, at de arbejdede på det, men det ser endnu ikke ud til at være muligt. Jeg kunne vel ikke fri til dig...? Du kommer der vist ret tit ;-)
    Jeg kunne nemlig godt tænke mig at strikke den sammen med Blackhill uld/bomuld i farven Lakrids.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved Kenneth arbejder på sagen, men imens finde vi da bare ud af det. Jeg sender lige en privat mail til dig.

      Slet
  7. Hvor er den skøn og heldigt at den kan blive luftet allerede nu :))
    Du er god til at sætte garner sammen, der giver et godt farvespil!

    SvarSlet
  8. Den ser dejlig ud, lun og varm og SMUK!
    Jeg har gået og kigget på "tweed me please" uden rigtig kunne finde melodien i den, men her er den formidabel, giver lige et tilpas lille bitte twist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er fantastisk til at give spil med.

      Slet
  9. Den er helt forrygende lækker i både farve, konstruktion og garnkvalitet. Superflot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Uldbegavet, det er sødt sagt.

      Slet
  10. Hvor er den bare flot... Og personligt kan jeg ikke nå så meget når håndboldherrerne spiller. Jeg bliver som regel helt opslugt og glemmer at strikke. Jeg er dog gået i gang med min egen cocktail, så kan der forhåbentlig blive strikket en masse ret mens de spiller :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Når det går vildt for sig kan jeg også godt glemme at strikke, men træningskampe hidser mig ikke helt op;)

      Slet
  11. Uhm - hvor ser den lækker ud :-)

    SvarSlet
  12. Hej Lone - jeg istemmer også med et:" lækker og dejlig vamset og flot." En sand inspiration tilkommende projekter.

    SvarSlet
  13. Totalt lækker strikjakke. Du ka altså bare noget med at kombinere dine garner. Og din finish er som altid meget fin. Tak for al din inspiration og rigtig godt nytår.
    Kh
    Anne Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord og godt nytår til dig Anne Katrine

      Slet
  14. Hvor er den da bare super skøn ! og så er det tiltalende, at den er så hurtig at strikke ;o) må vist kigge lidt nærmere på den opskrift - og håbe, at det ikke er via pay pal der betales :o/

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved det er lykkedes dig at få fingrene i opskriften (Instagram) så nu er det bare med at få slået masker op Mona.

      Slet
    2. Det er nemlig rigtigt ;o) ingen pay pal, men direkte kort betaling, og så kunne opskriften blive min. Ja, jeg må have maskerne slået op så snart jeg er færdig med den blå kjole. Jeg glæder mig allerede :o) Jeg er altså ret vild med den jakke :o)

      Slet
  15. Den er da bare så flot og flot lukning du har fundet. den står højt på min må strikkeliste.

    SvarSlet
  16. Den er blevet fantastisk flot. Det er dejligt, du tager dig tid til at fortælle om detaljerne, så man måske selv kan prøve at gøre kunsten efter, eller blive inspireret til andet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Eva. Jeg synes det er skønt med inspiration rundt på blogland og er glad for jeg kan give lidt videre.

      Slet
  17. Jeg kan kun tilslutte mig det som allerede er sagt, skøn jakke som bliver et hit er jeg sikker på. Tak fordi du deler og giver os inspiration. Du har altid så mange spændende ting på pindene og fantastisk god til at sætte farver sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og jeg siger tak for de venlige ord Annelise:)

      Slet
  18. Den er superfin...vil også gerne strikke den. Er opskriften lavet sådan, at den er højere i nakken end foran? Jeg har det nemlig lidt besværligt med de der bluser, der dypper i nakken. Og strikker derfor næsten altdig top down.
    Hilsen
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne er ikke højere bagpå, men det er der asser af Topdown der er. Jeg har brugt opskriften "Peasy" flere gange når jeg har ønsket forskel på for og bag.

      Slet
    2. Tak skal du have, for jeg har ikke kunnet finde top downs med forskel. Dejligt, giv endelig lyd, hvis du har flere navne..Og god weekend!
      Hilsen
      Charlotte

      Slet
  19. Hvor er den lækker. Lige sådan en man kan bo i. Efter altid at have strikket kort kan jeg mærke en større og større lyst og behov for at strikke langt :)

    SvarSlet