lørdag den 29. december 2012

ALPACA TØRKLÆDE med en ca opskrift


Mine strikkepinde lavede et tørklæde til Philip i julegave.
Strikket i det lækreste bløde Alpaca garn.
 
Det skulle være stort, så det kunne vikles rundt om halsen et par gange.
 
Det blev til ALPACA PERLER
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
Eget design
 
GARN:
fra
 
 10 forskellige farver
ialt 225 gram
 
Mit farvevalg kan ses her
 
PIND:
4 ½
 
STØRRELSE:
Efter vask og let udspænding:
240 cm x 34 cm
 
EN CA OPSKRIFT:
 
Tørklædet er strikket med to tråde garn hele vejen igennem.
Perlestrik:
Slå altid et ulige antal masker op.
 Perlestrikken fremkommer
 hvis man på alle pinde strikker:
"1 ret, 1 vrang". Gentag " til " pinden ud.
 
Jeg har slået 77 masker op med farve 1 og 2 (1 tråd af hver)
 
1. Strib: 34 pinde perlestrik med farve 1 og 2
2. Strib: strikket med farve 2 og 3. Igen 34 pinde perlestrik
3. strib: strikket med farve 3 og 4.
4. strib: strikket med farve 4 og 5
5. strib: farve 5 og 6
og så fremdeles.
 
Når alle 10 (eller hvor mange farver du ønsker) er brugt,
gentager du blot eller mikser farverne på en ny måde.
Fortsæt indtil ønsket længde og luk løst af.
______________
Opskriften er ment som en hjælper til hvem
der måtte ønske at lave et lignende tørklæde.
Jeg tager forbehold for fejl og mangler.
En sund fornuft
og et par gode strikkepinde vil let kunne gennemskue
hvis jeg har skrevet noget vrøvl.
God fornøjelse.
 
 
 

32 kommentarer:

  1. Hvor er det flot og i den Alaska så må det være en drøm at bære omkring halsen. Alpakaen fra Kenneth er gået hen og blevet en af mine ynglings garn. Håber du er blevet frisk igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en super kvalitet.. Også min absolut ynglingsalpaca! Og prisen!
      Det går den rigtige vej, men frisk. Nej desværre ikke endnu...

      Slet
  2. Ej det er et rigtig flot herre tørklæde, super flot. Er i kommet oven på ? God aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke helt til ug endnu, men arbejder på sagen;) også god aften til dig..

      Slet
  3. Ej hvor er det lækkert og i flotte farver.

    Kh Mette

    SvarSlet
  4. Hej Ulla
    Hvor er det bare smukt....jeg er tit inde at kigge på det du laver, det er meget inspirerende

    De varmeste hilsner Gitte

    SvarSlet
  5. Rigtig flot tørklæde du har fået strikket. Håber at du snart på toppen igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annelise.
      Jeg arbejder på at jeg går helt frisk ind i det nye år.

      Slet
  6. Ih, hvor er det et flot tørklæde. Skønt garn, skønne farver.
    Fortsat go' bedring :-)

    SvarSlet
  7. Hvor er det flot - Philip er det den unge mand der ikke tåler uld ;)!? For hvis det er så må det være vildt blødt og ikke stikkende.

    Fortsat rigtig god bedring, den er slem den influenza eller hvad det er, den hæger sig sat i folk.

    SvarSlet
  8. Det er netop ham der ikke tåler uld. Men det her blev godkendt...
    Jeg var spændt kan du tro, og Ole måske en smule skuffet, for jeg havde lovet ham at han måtte overtage hvis det kradsede... Nu må jeg så have strikket et til ham ...på et tidspunkt..

    SvarSlet
  9. Hej Ulla
    En heldig søn du har, det er super fed og da et rigtig hr. Tørklæde. Måske man skulle friste manden en dag, altid godt en tv strik når man skal lave mere end en ting af gangen.

    Træls med helbredet, håber da du snart er oven på.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et rigtig hyggeligt TV strikkeprojekt , og det kan vi jo ikke undvære;)

      Slet
  10. Wauv hvor er det fedt det tørklæde,og tak for fin vejledning i hvordan du har lavet det :)),og den kære mand må da bestemt også have et-smiler

    SvarSlet
  11. Som altid fra dig et smukt stykke strik - blev bare så inspireret da jeg så det.
    Rigtig god bedring til dig fra syden - havde julebesøg af syg søn og svigerdatter heldigvis var barnebarnet frisk - åh som vi nød det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den influenza har nedlagt rigtig mange her i julen.. Dejligt at barnebarnet trods alt var rask..

      Slet
  12. Hvor er det fint ...
    Godt nytår til dig

    SvarSlet
  13. Det er et smukt tørklæde du har lavet i alpaka, og du slår selvfølgelig et ulige antal masker op til perlestrik. Jeg bliver så irriteret, når der i en opskrift står at man skal slå et lige antal op. Man behøver jo ikke gøre det sværere end som så.

    SvarSlet
  14. Det er fantastisk flot. Han er heldig!

    SvarSlet
  15. Rigtig flot halstørklæde - og smukt afstemte farver !
    håber influenzaen har sluppet sit tag ?
    hilsen Mona

    SvarSlet
  16. Hvor er det et flot stykke arbejde. Har fulgt din blok længe uden at kommentere. Du er bare så dygtig

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er så velkommen. Med eller uden kommentarer.

      Slet
  17. Kære Ulla
    Sikke et smukt tørklæde! Hvis du tager imod bestillingsopgaver må du gerne kontakte mig. karin@friishansen.dk

    SvarSlet
  18. Desværre Karin.. Jeg strikker ikke på bestilling.

    SvarSlet