torsdag den 3. oktober 2013

Dubai nu med faktaboks

Fiks og færdig Dubai sjal.
De to farver klæder hinanden og de to garner sammen er bare det rene luksus.
Kanten rullede, så jeg hæklede en række fastmasker. Det hjalp ikke stort.
Lone synes det er ok, men jeg synes det ser lidt sjusket ud.
Bagsiden har jeg lavet så der ikke er lange løkker.
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
fra hæftet Around 
af  Susie Haumann
 
STØRRELSE:
95 cm x 220 cm
 
PIND:
4
 
GARN:
Ca. 65 gram Blackhill Alpaca 
 i farven antrasit/SFN75
sat sammen med
i farven grå/4
 
Ca. 65 gram Blackhill Alpaca
i farven Naturel/SFN21
sat sammen med
i farven Kit/11
 
GARNLEVERANDØR:
 
BEMÆRKNINGER:
Jeg har strikket sjalet rundt i stedet for frem og tilbage.
Se hvordan jeg har hæklet og klippet det op lige her.
Efter opklipningen har jeg hæklet kanten som opskriften foreskriver.
Jeg er gået ½ nummer op i pindestørrelse.
Lone valgte at der ikke skulle kvaster på.
 

28 kommentarer:

  1. Hvor er det blevet flot dit eller Lones sjal.
    Hun er heldig ;)

    SvarSlet
  2. Det er pokkertagemig rigtig flot, men den der "rullekant" har jeg også bemærket og den gør ikke noget godt for sådan en model :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det er altså synd. Jeg ville have lavet en kant i retstrik for at få den til at falde pænt, men Lone synes det her var ok. Måske fordi hun ville have det med hjem med det samme😉. Hun tog det i brug næsten før det var tørt😉
      Bliver hun træt af "rulningen" kan jeg jo senere strikke kanten.

      Slet
  3. Uha hvor er det blevet lækkert, kan jo nærmest heller ikke blive andet med det garn og en dygtig strikker. Måske kan en rk krebse masker stoppe rulning? Uanset rulning eller ej kan jeg godt forstå det skulle med hjem asap :))

    SvarSlet
  4. Nej, hvor er den fin. Jeg kan godt se hvad du mener med kanten, men mener ligesom Gitte, at du skulle prøve at hækle en krebsemaskekant. Den er stivere end fastmasker og hvis du så laver 3 km for hver 4 fm så tror jeg du får hold på det. Jeg ville nok trævle den sidste række fm op, men det afhænger jo af, hvor bred du vil have den.

    SvarSlet
  5. Den er virkelig flot! Og det kræver full koncentration til at strikke såden et mønster. Rigtig feriestrik. ;-)

    SvarSlet
  6. Hvor er det flot - og bringer mindelser om ungdommens partisantørklæder :-)

    SvarSlet
  7. Virkelig flot arbejde.
    Sådan et partisantørklæde var slet ikke ringe at eje! - Og jeg ville vælge retstrikløsningen, tror mere på den en krebsekanten ;-)

    SvarSlet
  8. Hold da op hvor er den flot.....super flot arbejde, Ulla!!

    SvarSlet
  9. Superflot! Kan drømme om hvor blødt det er..... Det er en rigtig sjov ide at strikke et partisantørklæde.

    SvarSlet
  10. Smukt Dubai. Teknikken med at hækle og klippe op har jeg endnu til gode at lære. Jeg kan godt forstå du valgte at strikke rundt.

    SvarSlet
  11. Fantastisk smukt sjal ! Jeg synes at det ser fint ud men en rullekant - lidt ligesom man nogle gange laver i halsen eller på ærmer :-)
    Men, sikke et mønster arbejde du har haft gang i. Jeg er imponeret over bagsiden.
    Hvodden hulen gjorde du så lige det ????

    SvarSlet
  12. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  13. Hej Ulla
    Jeg er totalt faldet for Dubai tørklæde, har bestilt opskriften, og skal nu bestille garn, er det kun 65 g af hver af de 4 farver, glæder mig sååå meget til at gå igang
    Mvh Helle

    SvarSlet
  14. Ja, jeg har som skrevet brugt ca 65 gram af hver af de fire farver.
    God fornøjelse..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, opskrift er luge kommet, så jeg går i selvstændig nu

      Slet
    2. Tak, opskrift er luge kommet, så jeg går i selvstændig nu

      Slet
  15. Jeg er netop gået i gang og har strikket 12 omgange - kan jeg mon nå at slå de tre midtermasker op nu så jeg kan strikke rundt? Og så fatter jeg altså ikke at man skal klippe den tråd over forneden, som man har hæklet ikanterne med - så er der da intet til at holde maskerne med og det må trevle op?

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan sagtens slå masker op nu selv om du har strikket nogle rækker.
      Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at klippe en tråd over.. Du skal selvfølgelig ikke klippe i de to hæklede rækker, men imellem dem. Giver det mening..

      Slet
  16. Hej Ulla
    Har jeg nok garn, når jeg har 125 g lysegrå og 150 g mørkegråt tynd alpaca.
    Hvor lang skal rundpinden være

    Hilsen loni

    SvarSlet
    Svar
    1. Som du kan læse dig til i faktaboksen har jeg brugt ca 65 gram Blackhill fine Alpaca i hver af farverne. Dertil kommer silkmohairen. Det giver ialt ca 130 gram pr farve. Så det er nok lige til øllet, for forstår jeg dig, uden du har skrevet det, vil du bruge alpakaen lagt dobbelt..
      Strikker du rundt eller frem og tilbage? Strikker du frem og tilbage skal du bare bruge din længste rundpind.. Strikker du rundt er det en fordel at have forskellige længder eller hvis du vælger kun at bruge en lang (kan sagtens være 140 cm) skal du bruge magic loop.

      Slet
  17. Super tak hjælpen

    Håber lige det går. Jeg strikker frem og tilbage. Bruger man ikke lidt mindre af den lyse.?

    SvarSlet
  18. Hej Ulla- jeg er altså kommet lidt i tvivl om det der med at strikke rundt.
    I opskriften skal man tage ind 4x på ret pind og i start og slut på vrang pind.
    Kommer man ikke til at mangle indtagningerne på vrang pind?
    Håber du kan hjælpe - jeg må eje det tørklæde men magter ikke vrang pindene med mønster😂

    SvarSlet
    Svar
    1. Vrangpindene er blot hver anden omgang, så du kommer ikke til at mangle noget ;)

      Slet
    2. Tusinde tak for hurtigt svar:-)

      Slet
  19. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  20. Tusinde tak for din fine billeder og vejledning til opklipning. Havde du godt nok begge farver med fra start i opklipningsrækken - giver det meneing hvad jeg spørger om?

    SvarSlet