lørdag den 15. juni 2013

Charthamus, et laaaaangt tørklæde

Hele 160 cm langt endte tørklædet med at blive og 30 cm på det bredeste sted.
Havde jeg nøjes med at strikke den lille størrelse, havde  jeg haft nok garn med mig til Portugal,
men det gjorde jeg altså ikke og færdig er det nu blevet efter hjemkomsten.

FAKTABOKS:

OPSKRIFT:

GARN:
130 gram grå  Hør/bomuld
strikket med 2 tråde
og
65 gram orange Bomuld
strikket med 1 tråd.

PIND:


STØRRELSE:
L
160 cm x 30 cm

OPSPÆNDING:
For at få et smukt resultat, skal man give sig tid til at gøre sit arbejde helt færdigt.
Jeg vasker altid mit strik og når det drejer sig om sjaler og tørklæder spænder jeg dem op med wirer og nåle.
I min kælder har jeg et stort firkantet tæppe som jeg bruger som underlag for opspændingen.
Jeg ligger nogle store håndklæder på det og så er det ellers ned på knæ med nåle og wirer.

Det tager lidt tid, men det har jo også taget tid at strikke.
Jeg synes man skylder sig selv og sit strik at lave en ordentlig efterbehandling.


BEMÆRKNINGER:
Jeg har strikket tørklædet på en ½ pind tykkere end i opskriften



11 kommentarer:

  1. Det er blevet utrolig flot - jeg er særlig vild med din farvekombination. God lørdag ....

    SvarSlet
  2. Smukt, smukt tørklæde -elegant farvekombination :-) Den sidste finish er, som du skriver, nøjagtig lige så vigtig, som det forudgående arbejde - det er jo der, hvor man(jeg) læner sig tibage, tænker YES og
    -hvad skal jeg nu strikke ;-))

    SvarSlet
  3. Smukt er det, det samme er farverne.
    Det er lige prikken over i når det bliver spændt ud.

    Yt.

    SvarSlet
  4. Strik fortjener en god opspænding, for det er prikken over i'et :))
    Det er blevet smukt og farverne er skjønne

    SvarSlet
  5. Hvor er du dog produktiv. Flotte farver i dit smukke tørklæde. Må jeg spørge, hvordan du gjorde med Peasy da du skulle adskille krop og ærmer? Slog du ekstra masker op? Hvis du har lyst, kan du se på min blog, hvor langt jeg er. Lidt stolt er jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ihærdigt forsøgt at komme på di. Blog. Har også forsøgt via googler + , men kan stadig ikke komme ind på den. :(
      Jeg slog de ekstra masker op som opskriften foreskrev.

      Slet
    2. Prøvede lige igen og havde bestemt ikke tænkt at jeg skulle gå Hobitens vej, men forsøgte og der var du;)

      Slet
  6. Sødt af dig at kigge ind Ulla, men ked af det skulle være så besværligt. Troede faktisk du blot kun trykke på mit navn - mon der er noget, der skal indstilles, så det glider problemfrit. Jeg er lige så meget nybegynder her i bloggen som i strikkeriet. Men det er hyggeligt at opdyrke nyt til pensionsalderen :)

    SvarSlet
  7. Smukt smukt, dejlige farver sammen.

    SvarSlet
  8. Rigtig fint tørklæde med en smuk kant - er lidt spændt på hvordan det ser ud når det kommer på :-) synes nogengange at de lange tørklæder er svære at "sætte" rigtigt.

    SvarSlet
  9. Jeg synes det er ret utroligt hvad en god opspænding kan gøre for et stykke strik. Det er nemlig vigtigt at komme helt i mål. Helt ligesom det er vigtigt at presse sømmene når man syr :)

    SvarSlet