lørdag den 12. oktober 2013

Eris den tredje der nær var endt sine dage i skraldespanden

Eris den tredje var lige ved at ende i skraldespanden.
Jeg var ikke blevet helt færdig med det hjemme i Danmark og tog det derfor med.
Det var ikke mange pinde og ender der manglede for at afslutte det og få det givet den sædvanlige tur i vaskemaskinen på uldprogram 30 grader.
Jeg havde bare ikke lige taget alpakagarnet i ed. Den havde bestemt ikke lyst til at blive vasket i min portugiser vaskemaskine. I Danmark klarer den det fint, men her filtede den.
Det ses tydeligt på billedet her at den brune er filtet i forhold til den rosa. Det rosa felt har nemlig, som den eneste ikke alpaka blandet i.
Der har jeg valgt en cashmere/silke/bomuld sammen med Silk/Mohairen og den artede sig i vaskemaskinen.
Efter en del eder og forbandelser over vaskemaskinen, hev og sled jeg sjalet i facon og hængte det til tørre.
Efter tørring er sjalet blevet lækkert og ryger aldeles ikke i skraldespanden.
Det er selvfølgelig ikke så fluffy som de to andre, men det gør ikke noget, det filtrede gør sig godt.
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
 
GARN:
Felt 1 (midten)
Blackhill Alpaca i farve c843
sat sammen med
 
Felt 2 (brun)
Blackhill Alpaca i farve sfn44
sat sammen med
 
Felt 3 (rosa)
Blackhill Silk/Mohair i farve 00
sat sammen med
 
Forbrug:
Jeg har ikke vejet de enkelte farver men sjalet vejer i alt 155 gram
Leverandøren af garn til mit strik er som sædvanlig Kenneth.
 
PIND:
5
 
BEMÆRKNINGER:
Det er hyggelig strik og et meget anvendeligt sjal. Selv om det har en tosset facon sidder det forbavsende godt.
 
 


14 kommentarer:

  1. Du har ret i det med faconen, det er den der afskrækker mig lidt, men hver gang du har lavet et, bliver jeg alligevel draget....
    Måske skulle jeg gå igang med en farveleg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne udagve ser vanvittig lækker ud, den sarte rosa er min yndling!

      Slet
    2. Du må da bare i gang med farvelegen Camilla.

      Slet
  2. Sikke noget.
    Godt du redde det fra skralle
    Fint ser det ud.

    SvarSlet
  3. Hej Ulla. Sidder og grubler over eris sjalet, som jeg er igang med. Kan dog ikke gennmskue i opsktiften, hvordan jeg starter korrekt på farve 2. Jeg har søgt diverse steder, bl.a. på pinden mm. Håber du kan hjælpe fra sydens varme. På forhånd tak. Mvh. Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Prøv at Google wrap and turn så kommer der mange muligheder op. Bla. på You Tube, for jeg går ud fra at det er det du ikke kan hitte ud af.

      Slet
  4. Der er vist tale om held i uheld-effekten. Sjalet er blevet helt sit eget, - og meget smukt.

    SvarSlet
  5. Pyyh blev da lige helt bekymret - men godt skaden ikke viste sig at være slem :o)
    Flot sjal du har fået lavet :o)

    SvarSlet
  6. Øj ja, hvor må du ha´ ærgret dig. Godt du fik den redet hjem igen .. puha

    SvarSlet
  7. Vaskemaskiner har hekt deres eget indre liv!!! Det er farligt at være utro mod den hjemlige, som man har et fornuftsægteskab med!!!!!
    Heldigt at Eris blev endnu mere interessant efter den tur!

    SvarSlet
  8. Åhh endnu et fint sjal. Jeg vil så gerne strikke et men det er lidt svært når det er engelsk opskrift. Har dog lige gjort en Peacy færdig.....
    Hilsen Inge-Britt

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan du strikke Peasy kan du også strikke Eris Inge-Britt. Så bare igang med dig;)

      Slet
  9. Hvor er det dog et lækkert lækkert sjal - i form og farver og teksturer :-)

    SvarSlet