fredag den 14. juni 2013

Endnu en Peasy. Den begyndte i hvert fald sådan.

At kalde denne cardigan for en Peasy er hvis ikke helt korrekt, og dog. For jeg begyndte med at slå op som til  Peasy, og strikkede efter opskriften helt til jeg skulle samle for og bagstykke.
Jeg valgte den som grundmønster fordi jeg synes den har en god halsudskæring og når jeg nu havde prøvet den af, kunne jeg jo lige så godt gentage succesen.
Det videre forløb blev helt efter mit hoved, eller rettere krop. Jeg ville have en stor rummelig cardigan og det har jeg fået.
Lacemønstret blev sløjfet og striber kom til i stedet.

Ærmerne har jeg for en gang skyld lavet helt lange,

men jeg tror den vil blive brugt mest med et lille opsmøg.

Knapperne fandt jeg i gemmerne. Det er de smukkeste perlemorsknapper.
Da jeg kun havde 3 af dem, blev der kun 3 knapper i trøjen.
Kanterne forneden og i halsen er strikket på inden jeg
hæklede og
klippede op.
Det er et spørgsmål om temperament hvordan man gør det. For mig falder det bedst på den måde
.
Garnerne var smukke sammen inden jeg vaskede trøjen, men jeg skal love for at de ikke er blevet mindre smukke efter en gang vask.
Bomulden har "sat sig" og silk/mohairen spiller med sine lette tråde perfekt til den noget tungere garn.
Det er ikke sidste gang jeg vil bruge den kombination.
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
Jeg har brugt Peasy som grundopskrift
 
GARN:
130 gram Blackhill Silk/mohair i farve: Koral
Strikket med 2 tråde
og
325 gram Recycle cotton i farve : Orange
Strikket med 1 tråd
Begge garner købt hos:
 
PIND:
Mine yndlingspinde Chiaogoo str. 3,75
 
STØRRELSE:
Da strikkefastheden ikke passede med mit garnvalg, valgte jeg det maskeantal der ville komme til at passe mig i halsen.
Jeg hænger mig ikke så meget i strikkefastheden, jeg elsker at have friheden til at vælge garn og opskrift på tværs af alle regler. Det er den letteste sag i verden at gøre når man strikker oppefra og ned. Man skal bare huske at prøve, prøve, prøve hele tiden, så kan det ikke gå galt.
 
BEMÆRKNINGER:
Som skrevet står. Det startede med en Peasy, men endte med en stribet putteitrøje som jeg er sikker på bliver en yndling.



37 kommentarer:

  1. Fabelagtig, fejende flot til Fruen ;-)

    SvarSlet
  2. Altså Ulla, endnu en fantastisk trøje fra din hånd - og pinde, hvor er de smukke sammen de farver

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så skønne sammen Gitte. Jeg har elsket hver en pind jeg har strikket med den kombination..

      Slet
  3. Smuk, den burde hedde Peachy istedet! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, du har ret Fersken burde den hedde;)

      Slet
  4. Hvor er de altså bare lækre de trøjer ,du får lavet ;-) Jeg er også ved Peasy nu, men hold da magle det tager
    sin tid, når man skal strikke vrang også... Så næste gang, når jeg laver den igen, så bliver det med opklipning!!
    Når du bare strikker rundt og så klipper op bagefter, ligger du så ekstra masker til foran så du har noget at klippe
    i??
    Fortsat god dag.;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Livet er for kort til lange vrangpinde ;)))
      Jeg slår 4 ekstra masker op.

      Slet
  5. Så lækker den er blevet - jeg skal vist også snart igang med at klippe op. Resultatet bliver jo rigtig fint.

    SvarSlet
  6. Wau hvor er den flot og det mix af garn du har lavet er rigtig godt :-) jeg glæder mig meget til at prøve den nye metode med at hækle og klippe op, det lyder så nemt. Peasy er en god grundmodel som er nem at lave til sin egen, jeg tror den vil blive benyttet som grundmodel igen og igen.

    SvarSlet
  7. Wow den er superlækkerskøn- måske skal jeg springe direkte ud i en ala peasy uden først at have prøvet Peasy ;0))

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes nu den "rigtige" Peasy er så smuk så den fortjener at få første pladsen Marianne.

      Slet
  8. Skøn skøn jeg er vild med dine striber og knapperne ikke mindst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Knapperne er nogle jeg købte i en pakke fra USA så vidt jeg husker. De var klippet af et eller andet, for der sad stadig tråde og stof på dem. De er lavet af perlemor, eller porcelæn eller noget lignende .

      Slet
  9. Hvor er den blevet flot, skønne farver du har valgt.......simpelthen gudeskøn!

    SvarSlet
  10. Det er er skøn farve du har strikket i ;)
    Super dejlig cardigan,fra din hånd.

    Yt.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er bare så smukke de farver. Kenneth er fantastisk til at "lave" farver til os.

      Slet
  11. Den er da også bare så flot :0)

    SvarSlet
  12. Lækker, lækker ser den ud - og farverne!

    SvarSlet
  13. Skønne farver og et spændende mix af garnkvaliteter :-) kan godt forstå at du er glad for den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal aldrig være bange for at blande Lykke..

      Slet
  14. nöj, den blev flot! og det lyder som vi har den samme tilgang til strikkeriet, jeg fölger kun meget sjældent en opskrift helt, plejer næsten altid at bruge andet garn, min egen strikkefasthed, mine egne modifikationer osv.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  15. Flotte farver og den ser lækker blød ud. Jeg er kommet godt i gang med Peasy, så endnu engang tak for hjælpen. Jeg har netop tænkt, at den havde en god halsudskæring, så dejligt at blive inspireret til at bruge den som grundmønster for andre smukke trøjer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er kun glad for at kunne hjælpe dig Ellen.

      Slet
  16. Super flot - og personlig præget - Peasy.
    Det er en glimrende ide at bruge en god grundopskrift, og så tillempe den sine egne ønsker.
    Og resultatet er blevet flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mona. Jeg er sikker på den ryger på pindende en anden gang her i huset.

      Slet
  17. Dejlig trøje - du er virkelig god til det der med farver. Rigtig puttetrøje ;-)

    SvarSlet
  18. Hvor er den blevet lækker!
    Og hvilke skønne farver!
    Og kvaliteter!
    Den skal straks pin'es, så jeg kan huske alle dine gode valg til jeg får tid til at strikke noget lignende.

    SvarSlet
  19. Tak Ann. Ja tid er somme tider en mangelvare

    SvarSlet
  20. Dejligt, når man kan finde ud af at tilpasse opskrifter efter eget hovede. Den er blevet virkelig flot.

    SvarSlet