onsdag den 15. maj 2013

Rosa Silk/Mohair med snoninger


I aftes blev jeg færdig med min sweater.
Den kom en tur i vaskemaskinen på koldt uldprogram
og i dag er den tør.
Modellen er som meget tit fra min hånd,
strikket oppefra og ned.

Halskanten er også som altid strikket på bagefter.
Det betyder at man kan regulere vidden på halsen ved at samle flere eller færre masker op
og lukke af i lige nøjagtig den fasthed som passer til den halskant man ønsker.

Denne gang har jeg lavet en meget dyb raglan,
det fungere fint i denne lette garn.
Jeg har strikket snoninger tilfældigt over hele blusen.
Snoningerne er lavet over 10 masker og der er 10 omgange imellem dem.
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
Slå 150 masker op på pind 4 ½ med to tråde.
På 1. pind fordeles 4 maskemarkører.
Strik 24 ret (ærme),  maskemarkør, 51 ret (ryg),  maskemarkør, 24 ret (ærme), maskemarkør, 51 retmasker (forstykke).
 
Lav raglanudtagninger på hver anden pind.
Strik 1ret,  slå om pinden, #strik ret hen til 1 maske før maskemarkør, slå om pinden 1 ret, flyt maskemarkør fra venstre til højre pind, strik 1 ret, slå om pinden# . Gentag # til # 2 gange mere. Slut med at strikke hen til 1 maske før sidste maskemarkør på omgangen slå om pinden, strik 1  ret.
Næste omgang strikkes ret uden udtagninger.
Gentag disse to omgange indtil der er 404 masker .
 
Samtidig strikkes der snoninger tilfældigt over hele blusen.
Snoningerne laves over 10 masker og der er 10 omgange imellem.
 
Del arbejdet ved 114/88/114/88
Slå 10 m op under ærmet 114+114+20=248
Strik lige ned og slut af med rib.
Ærmer:Samlede 6 m op over de 10 m der er slået op til kroppen = 94.
 Tag 2 m ind på hver 5. omgang indtil 70 m. Derefter rib på p 3 ½.
Hals: saml 135 m op (ca. 5, spring 1 over) på p 3½.
Første pind ved rib strikkes vrang. Rib: 3 r, 2 vr.
________
  Liselotte har lavet en rigtig god og udførlig Top-Down opskrift.
Du kan finde den ganske gratis her: Raglansweater.

PIND:
Hals og ærmerib er strikket på pind 3½.
Rib forneden er strikket på pind 4½ som resten af blusen,

GARN:
Med undtagelse af den lille smule på billedet har jeg brugt
200 gram Blackhill silk/mohair i farven Rosa/00
Jeg har strikket med 2 tråde.
 
STØRRELSE:
XL
BEMÆRKNINGER:
Jeg er yderst tilfreds med sweateren. Det er en helt vidunderlig garn at arbejde med.
Sweateren er blevet lige nøjagtig så let og lækker som jeg drømte om.
Måske der skal strikkes en mere i Koral.
 
 Den er nu pakket i kufferten, så den kan lune mig hvis der skulle være lidt koldt om aftenen hvor jeg kommer frem.
 


26 kommentarer:

  1. Hold nu op, hvor den er blevet flot og lækker. Jeg må gøre dig kunsten efter, men først "skylder" jeg en petroleumsfarvet Nanook i bytte for en grå, jeg arvede efter Kirsten :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, gæld skal ud af verden før fornøjelser til sig selv;0)

      Slet
  2. Aii hvor er den blevet flot, det ser fedt ud med de snoninger, måske må vi se en billede hvor den er på, et feriebilled måske? :-)

    Rigtig god ferie til jer! :-)

    SvarSlet
  3. Hvor er den smuk, som el lyserød sky. Kan godt se at jeg skal igang med at strikke top-Down. Det giver nogle meget klædeligt modeller.

    SvarSlet
  4. Det var utrolig fin:-) Takk for at du deler oppskriften - der gledes!

    SvarSlet
  5. Woww - den er da bare så flot - bare det garn ikke var så varmt ;0)

    SvarSlet
  6. Sikke en smuksak, så flot :-)) det lyder så let. Jeg ønsker mig flere timer i døgnet til at strikke i :-)) rigtig god ferie

    SvarSlet
  7. Den er blevet super flot. Sådan en fnuglet sag skal nok kunne gøre gavn :)

    SvarSlet
  8. Sikke en lækker sag at putte i feriekufferten - har lige 200 gram mohair der ligger og kalder .

    Også spørgsmålet - hvorfor koldt uldprogram?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne nok også have været 30 grader uldprogram.

      Slet
  9. Super flot er den, god detalje med de tilfældige snoninger.

    SvarSlet
  10. Super smuk og ser dejlig blød ud.

    SvarSlet
  11. Totalt fed bluse, jeg kan godt fornemme jeg snart skal prøve en topdown

    SvarSlet
  12. Hvor er den bare blevet fin.
    Sød og fnuglet i sit udtryk - det gør sig godt med de snoninger, og garnkvaliteten passer flot.
    Den skal du nok blive glad for.
    Og tak for opskrift :o)
    hilsen Mona

    SvarSlet
  13. Den ser virkelig osse dejlig let og lækker ud.
    Rigtig go tur !

    SvarSlet
  14. Den er simpelthen så smuk, sådan en må jeg eje!

    SvarSlet
  15. Hvor er den smuk!
    Håber I er kommet godt sydpå :))

    SvarSlet
  16. Den er dog blevet helt usandsynlig lækker - god ferie

    SvarSlet
  17. Den ser skøn ud til en halvkold aften under sydligere himmelstrøg :)

    SvarSlet
  18. Wauu den er så fin - jeg har noget af Kennet Wellers grå mohair - og har lyst til at smide alt andet og starte på en sweater som din. Tusind tak for opskriften! God tur syd på.

    SvarSlet
  19. Hei Ulla,
    Jeg lurte på om du kunne forklare "Lavet udtagninger på hver anden pind. (slå om 2 r sm)" for meg. Det ser så fint ut når raglanuttagningene har hull, men jeg skjønner ikke helt hva du egentlig gjør hvis du både "slår om" og tar "2r sm".

    SvarSlet
    Svar
    1. Ann Helen jeg kan godt forstå du ikke helt forstår hvad jeg gør med den forklaring. DER SKAL IKKE STRIKKES 2 R SM efter at man har slået om pinden. Undskyld og tak fordi du gjorde mig opmærksom på fejlen.
      Jeg har nu rettet det.

      Slet
    2. Akkurat. Så du slår altså om pinnen når du legger ut, og dette lager de fine hullene? Det skal jeg jammen prøve - takk skal du ha :-)

      Slet
    3. Akkurat! Jeg slår om pinden strikker 2 ret slår om pinden igen og strikker hen til næste..

      Slet
  20. This is a beautiful pattern! Would you ever consider translating it into English? I think it would be very popular here in the US, and I'd love to make it!

    SvarSlet
    Svar
    1. I am Sorry MJ. There will be no translate of the pattern. Perhaps You can use an other Top-Down Pattern and then do the twists, wish are done over 10 stitches and with 10 rows spaces.

      Slet