torsdag den 11. september 2014

Blåstribet til Sigurd

 I sidste uge sneg termometret sig op omkring de 35 grader her i Albuferia og det var en anelse varmt at sidde med uldgarnerne.
Jeg fandt dog løsningen. Et stykke bomuldsklæde på min bare mave hvor strikken skulle hvile, så mærkede jeg ikke varmen helt så meget.
Når jeg har skullet ud af huset med mit strikketøj, har jeg dog valgt at have lidt mindre strik med.
Selv om Sigurd vokser med lynets hast, er det stadig småt strik og nemt at tage med rundt, så han har endnu engang stået for skud.
Denne gang blev det en raglansweater strikket oppefra og ned.
Striber skulle han have og farveskiftene har jeg gemt i en falsk sidesøm som består af en vrangmaske.
Modsatte side fik selvfølgelig tilsvarende sidesøm.
Jeg synes det er en fin løsning på farveskift og jeg bruger den ofte.
På skulderen laver jeg farveskiftene hvor jeg laver raglan udtagningerne.
Ribkanterne har jeg lavet ved at strikke en vrang og en drejet ret. Halskanten fik et ombuk og blev syet til på bagsiden.
(Selvfølgelig har jeg først strikket halskanten til sidst, så jeg har kunnet regulere halsåbningen.)
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
med en hel del ændringer
 
GARN:
fordelt med
ca 75 gram Mørk Kornblomst
og ca 15 gram Kornblomst
 
PIND:
3 ½
 
STØRRELSE:
Sigurd størrelse;0),
Sådan cirka str. 1½ år i bredden og i omegnen af 3 i længden
 
BEMÆRKNINGER:
Sigurd er en tynd, men meget lang lille fyr. Derfor har jeg taget mål af ham så jeg kan strikke Sigurdstørrelse i stedet for gængs størrelse.
Sweateren er strikket oppefra og ned og jeg har kunnet regulere på størrelsen hen ad vejen.
Jeg startede med at slå færre masker op end opskriftens størrelse 2 år og har så hele arbejdet igennem målt mig frem til rette mål.
 

 

9 kommentarer:

  1. Hvor er den fin :)

    SvarSlet
  2. Sikken et godt tip - at gemme farveskiftene i en vrangmaske. Det er så svært at lave pæne farveskift i glatstrikning..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig ikke altid til at få pænt Susan.

      Slet
  3. Du er en drømmestrikker, Ulla. Jeg elsker dine smukke og gennemtænkte detaljer - det er meget inspirerende

    SvarSlet
  4. Flott genser - ja ovenfra og ned er jo så smart. Har selv en liten fyr som er lang med smal - da er det jo perfekt. Smart med sidesøm som skjuler overgangen (ellers så fungerer jogless stripes godt for meg).

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en fin metode, som jeg af og til bruger Heidi

      Slet
  5. Tusind tak for tippet med farveskiftet. Det er vildt smart. Og vrangmasken er under alle omstændigheder en fiks detalje, der indikerer en sidesøm.
    Tak i det hele taget for en inspirerede blog.
    Hilsen Linda

    SvarSlet