mandag den 16. juli 2012

YNGLINGSBLUSE MED GARANTI

Da jeg så Liselottes bluse var jeg total solgt.

Jeg måtte bare eje én selv.


Allerede nu kan jeg mærke at det bliver en favorit.


Sommetider er enkelthed det smukkeste.
Det er det her,
 efter min mening.


Strikken begynder for oven (top down).
Absolut min ynglingsmåde at strikke bluser på,
da man kan tilpasse efterhånden.


Ranglanindtagene er smukke.
Jeg har ikke gjort det på lige nøjagtig  den måde før.
Dejligt at lære noget nyt.
Den vil jeg bruge igen, det er helt sikkert.


Et lille twist med synlig mærkat.


Fotoseancen foregik ved Valnøddetræet,


hvor valnødderne popper op alle steder.

FAKTABOKS:

OPSKRIFT:

af

GARN:

160 gram
i farven:
Stålgrå

og

190 gram
i farven
Lys grå

Garnerne strikket sammen til den mest vidunderlige farve.

Begge garner kommer fra:


PIND:


STRIKKEFASTHED:

16 masker x 23 pinde i glatstrikning = 10 cm

BEMÆRKNINGER:
Strikkefastheden passer slet ikke ikke med det foreskrevne.
Jeg har brugt opskriften som ledetråd, og ikke fulgt den slavisk.

Jeg "formede" blusen efterhånden som jeg strikkede.
Det er fordelen ved at strikke oppefra og ned.


Jeg strikker med Knit Pro.
De har en fantastisk anordning til at lave wirerne længere med.
Man fjerner den ene strikkepind, sætter wirersamleren på,
skruer en ny wirer på i den anden ende
og vupti har man en lang rundpind,
så man kan prøve blusen på.

.
Jeg husker stadig i "gamle dage" hvor jeg satte maskerne på "tråd" for at prøve.
Det tog en hel aften.
Nu sker det med et snuptag.
Dejligt.







29 kommentarer:

  1. Hvor er din trøje dog blevet skøn. De mest enkle er også dem, der overlever længst tid i mit skab, selvom de kan være lidt kedelige at strikke

    SvarSlet
  2. Du har helt ret i at den er bare smuk i al sin enkelthed, sikkert også en der bliver brugt igen og igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan jo altid tilsætte "Pling Pling" ved hjælp af farvestrålende sjaler og andet tilbehør...

      Slet
  3. suk- jeg vil også...- har da noget hør der skal bruges til den model- eller en der ligner:-) og så din detalje med det synlige mærke i kanten - det er fint:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hør er i hvert fald super til den model E.K.

      Slet
  4. Hvor er den blevet flot...i den tid jeg går og "overvejer", da har du bare lige strikket en bluse, det er altså lidt vildt Mon jeg kunne bruge Kenneths cowboy bukse garn til den. Nåe ja, og så er det jo lige jeg skal ha´ mig stavet igennem opskriften. Mon ikke en af pigerne kunne forbarme sig over mig ? Jeg har forøvrigt fundet Wingspan på dansk....uha hvor en go´ dag. Mange hilsner fra Joan M.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror den vil blive vidunderlig i cowboygarnet Joan.
      Du skal bare spørge løs hvis du går i stå i opskriften, men den er altså ikke så svær, og du SKAL altså til at starte med de engelske opskrifter. Din verden bliver SÅ meget større!

      Slet
  5. Ja, det er virkelig enkelhed når det er allersmukkest.

    Kan godt forstå at den bluse bliver en yndling! Og endnu engang må jeg sige at farven er helt vidunderlig. Smuk, smuk grå!

    SvarSlet
  6. Den er meget smuk :-) og valnøddetræet er overvældende !

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et flot træ. Jeg glædes over det hver dag.
      Fik du lavet snaps sidste år?

      Slet
  7. Hvor er den blevet smuk Ulla. Min Billowing er netop kommet af pindene her til aften, billeder i morgen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Jeg glæder mig til at se dit valg af garn og farve...

      Slet
  8. den er smuk... jeg strander også ved de engelske opskrifter men måske man sku prøve ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Som jeg også skrev i tidligere indlæg. Du gør dig selv en stor glæde ved at komme igang med de engelske opskrifter. Din strikkeverden bliver udvidet helt enormt.
      Og hvad kan der ske ved at prøve? Måske lykkedes det, og hvis ikke så er det garanteret ikke første gang der skal pilles et strikketøj op;))

      Slet
  9. ...ein ganz toller Pulli liebe Ulla, - klasse Farbe und sehr schöne Wolle!!! Die Schlichtheit gefällt mir auch immer wieder..ein Klassiker! Ich habe mir das Muster auch gekauft und freue mich schon aufs Stricken :-)
    Viele Grüsse - ich hoffe Du kannst Deinen wunderschönen Garten nutzen...bei uns regnet es fast ständig...fast wie Herbstanfang.........
    herzlichst Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord Heidi. Du bliver glad for at strikke blusen er jeg sikker på.
      Her i Danmark er der regn hver eneste dag for tiden. Ikke hele dagen, men regn kommer der hver dag. Og varme er der ikke meget af.
      Skønne danske sommer...

      Slet
  10. Den er da perfekt ! og i al sin enkelhed !
    Jeg er stadig i stenalderen hvad angår at 'sætte på tråd' for prøvning ..
    Må vist til at bruge de der knit-pro.
    hilsen Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Du vil aldrig bruge andet når du først har prøvet. Det er en Guds gave til os strikkere om man så må sige;)

      Slet
  11. Smuk, smuk bluse! Det enkle og klassiske er tit det man bliver mest glad for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har så ret. Enkelthed er ikke at kimse af Irene.

      Slet
  12. Den er virkelig lækker, man kan fornemme hvor blød den er og farverne klæder hinanden virkelig godt.
    Jeg kan også bedst lidt top down modeller. Det er smart at man kan prøve og tilpasse undervejs og så er der et minimum af montering, også en god ting.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er indviet i dag og den er dejlig blød at have på..

      Slet
  13. Smuk og enkel bluse som der sikkert ikke er du store udfordringer i, men dem har du jo på andre projekter. Du løber aldrig tør for ideér. Er færdig mit masaisjal hvis du har lyst til at se det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har været inde og kigge og det er blevet fantastisk smukt Annelise

      Slet
  14. hej
    Er den lidt A formet din trøje?, hvordan sidder den på...kanon flot

    SvarSlet
  15. Min er slet ikke a- formet. Bare lige ned uden udtagninger. Men den er oversize så den sidder ikke til..

    SvarSlet