mandag den 24. november 2014

Efterårssol - endnu en yndlingscardigan

Meget passende har  jeg kaldt cardiganen Efterårssol på min Ravelryside.
Det var også nødvendigt med lidt lys og sol for at jeg kunne få farven rigtig gengivet på billederne.
Solen og lyset kom i dag, så jeg har knipset løs.
Jeg har fået lige nøjagtig det udtryk frem som jeg havde tænkt da jeg startede på jakken.
Jeg er vild med Mariajakken fra Skappelgenseren, men ønskede at lave en der ikke var så tyk og med et roligt udtryk.
Derfor faldt valget på to af mine yndlingsgarner. Nemlig Blackhill Cottonwool og Blackhill Silkmohair. 
Farvevalget var ikke svært.
De to jeg valgte havde råbt på at blive strikket sammen rigtig længe.
Jeg har som vanligt strikket oppefra og ned og med raglan.
Jeg er glad for lommer, så et par af dem kom der også til. Det gjorde jeg ved blot at samle masker op på den færdige cardigan.
Strikke et passende stykke og afslutte med hestetømmeaflukning.
Derefter syede jeg lommerne til.
 
FAKTABOKS:
 
OPSKRIFT:
Som mange gange før har jeg brugt Peasy til halsen.
Dog har jeg her strikket halsudskæringen noget dybere end jeg plejer.
 Efterfølgende har jeg strikket efter mine helt egne mål.
Mønstret er:
4 pinde rib 2 ret, 2 vrang med en tråd af begge garner,
2 pinde glat med en enkelt tråd Silkmohair
herefter igen 4 pinde rib, men her forskyder man ribben så vrang ligger over ret og ret over vrang
 
STØRRELSE:
Lige nøjagtig min størrelse
 
GARN:
I alt 420 gram har jeg brugt. Fordelingen har jeg ikke styr på.
 
PIND:
4 ½
og 3 ½ til rib i ærmer
 
BEMÆRKNINGER:
Jeg ønskede mig en lang fluffy cardigan og det fik jeg.

36 kommentarer:

  1. Jamen, det er lige dine farver... Og det er da lige farven til en flad novemberdag....!
    Den er blevet smart. Virkning af fjerlet cardi i valget af både garn og mønster.. Og raglanlukningen går ind i helheden.
    Endnu et hit!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord Anne og ja solen skinner når jeg har den på;)))

      Slet
  2. Hold da magle, den er FLOT!! Jeg er simpelthen vild med dine farve-sammensætninger . Har du så også strikket den rundt og så klippet op til sidst ??
    Endnu et pletskud fra Ulla <3 <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke strikket rundt denne gang Berit. Det gav ligesom ingen mening, da mønstret bestod mest af rib;)
      Og så tak da for pokker for din skønne kommentar:)

      Slet
  3. Sikke en smuksak. Du er bare dygtig og med sikker farvesans. Inspirerende at følge med på din blog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg slubrer din skønne kommentar i mig. Tusind tak Lene:)

      Slet
  4. Mesterstrikkeren Ulla har slået til igen. (Cottonwool er også min yndlings....)

    SvarSlet
  5. hej Ulla,
    den er superflot og sikkert mere anvendelig en den vamsede udgave :-)

    strikkeglade hilsner
    Angelika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er i hvert fald glad for denne tykkelse:)

      Slet
  6. Endnu engang et smukt stykke håndarbejde fra din hånd. Det er så inspirerende at følge dig. Cottonwoll er også min favorit.

    SvarSlet
  7. Den er fuldstændig fantastisk Ulla, jeg er vild med det hele, mønster, længe farve! Jeg laver en på et tidspunkt, jeg har lige noget sort på pindene :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hver ting til sin tid Camilla og tak for dine altid søde ord:)

      Slet
  8. Wow så snygg, än en gång har duskapat en underbar kofta !

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for den skønne kommentar Kerstin:)

      Slet
  9. Den er så fin og inspirerede. Har du mon rib forneden også...?

    SvarSlet
  10. Endnu en flot trøje med en pragtfuld farve
    Lige mig. Altid så spændende at følge din blog

    SvarSlet
  11. Den er super fed. Og sikke en glad farve, helt perfekt til dette her grå og triste efterår. Ville ønske at jeg var beder til farve, men ind til da må jeg nyde dine trøjer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er så søde Anne Marie og fsrver kan være skræmmende, men jeg drages ind imellem;))))

      Slet
  12. Fantastik smuk, både mønster og farve og jeg kan jo se på Ravelry at du kun har været en måned om den, du er da bare en superhurtig strikker. Overvejer meget at lave en kopi, så dejligt med dine noter og kommentarer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Noget af tiden havde jeg ferie Susanne, men den vsr hyggelig st strikke og så får maskerne jo ben at gå på;))). Du kopiere bare alt det du lyster...

      Slet
  13. Hvor er den blevet lækker, Ulla. Jeg elsker den farve og det lette look. Du er en stor inspirationskilde. Jeg er begyndt på en i mellemblå i samme garnkvaliteter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den vil jeg gerne se Lissi. Er du på Ravelry ? Og tusind tak for dine søde ord. Xx

      Slet
  14. Kære Ulla...jeg spørger lige om en ting mere...for jeg har længe haft kig på at komme i gang med mohairen...er med på, at du ikke kan huske den eksakte fordeling...men har du mon brugt mere end 300 gram af mohairen..?.den er jo lidt mere pebret at bestille hjem end højlandsulden....
    kh Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen spørg du da bare Charlotte;) En løselig optælling siger mig at jeg har brugt ca 250 gram cotttonwool. Jeg ville købe 3 af hver altså henholdsvis 150 gram silkmohair og 300 gram Cottonwool. Resterne kan du bruge til et tørklæde sammen med andre rester;))
      Jeg har brugt Cottonwool og ikke højlandsuld, men de to løber cirka det samme.

      Slet
  15. Hej Ulla.. Har lige et spørgsmål til din lækre cardigan ;-)
    Når du slår op til den i halsen, startede du så med at lave mønstret med det samme, eller hvordan ?? Jeg kan nemlig ikke få det pænt, når jeg skal tage ud i selve mønstret med det samme.Samtidig spørger jeg om, om du sætter markører , på hver side af raglanudtagningerne og så tager ud på hver side, så masken mellem markørerne strikkes ret hele tide. Håber du forstår min lange forklaring ;-) Jeg er nemlig blevet så vild med din, at "lageret" blev flittigt gennemgået og jeg fandt farverne rosa i cottonwool og silkemohairen fra garnudsalg ;-) Håber ikke at det gør noget, at jeg "låner" din opskrift, for jeg er bare blevet så vild med den ;-)
    Stort knus fra Berit

    SvarSlet
  16. Hej Berit.
    Ja jeg strikker mønster fra start. Halsribben strikker jeg på senere. Du skal begynde med to ret, to vrang med begge garner . Jeg sætter maskemarkører ved raglan. 4 stk ialt.
    En raglan pind er sådan: strik hen til 1 maske før markør. Strik for og bag i næste maske, flyt markør over på højre pind, strik for og bag i næste maske. Se det var en raglan udtagning. Når du gør sådan vil der blive en enkelt glatmaske imellem de to udtagninger. Strik hen til 1 maske før markør, strik for og bag i masken, flyt maskemarkør over på højre pind, strik for og bag i næste maske... Gentag dette to gange mere...
    God fornøjelse Berit. Det skal nok lykkedes for dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak fordi du er så sød at hjælpe mig ;-)

      Slet
  17. Super jakke i en fantastsk farge!!!

    SvarSlet
  18. Wow, hvor er den flot! Du har inspireret mig så meget at jeg tror jeg vil igang med én i samme mønster og garntyper bare efter mine mål :)

    SvarSlet